POSINAM WORKSHOP – Les vidéos sont en ligne…

POSINAM WORKSHOP – PORE SPACE INVESTIGATION IN NATURAL AND ARTIFICIAL MATERIALS s’est tenu à Poitiers les 25 et 26/9/2013.

Posinam

L’objectif du programme de recherche est de modéliser la porosité 3D
de matériaux naturels et artificiels. Les techniques caractérisant le
réseau de pores sont intégrés dans les roches granitiques, argiles, sols, ciments et graphite afin de comprendre comment répartition de la porosité est liée à minéralogie et de quantifier la relation entre la minéralogie et ses propriétés (diffusion / perméabilité).

POSINAM WORKSHOP FLYER

Les conférences ont été enregistrées par UPtv et sont disponibles ici.

– Ouverture et présentation du projet POSINAM – J.C. Parneix,
ERM, France, coordinator of Posinam.

– Characterization of porosity and pore structure; transport and retardation on geological material – K.H. Hellmuth, STUK, Finland.

– PMMA methodology – Marja Siitari-Kauppi University of Helsinki, Finland.

– Porosity mapping and mineralogy – Paul Sardini, IC2MP, University of Poitiers, France

– Impregnation of clay rocks and compacted bentonites – Dimitri Prêt, IC2MP, University of Poitiers, France.

– Free radical polymerization with chemical initiators

– Risk assessment and radioprotection in PMMA laboratory

– PMMA laboratory virtual visit, IC2MP, Poitiers University.

– Presentation of Radiochemistry Laboratory (UH)

– Porosity measurement using Mankeli program – C. Clochard, ERM, France.

– C-PMMA autoradiograph linked to X-Ray microtomography and diffusion simulations in heterogeneous rock matrix.

– Estimation of fissure aperture in rocks using C-PMMA method : a numerical approach – Paul Sardini IC2MP, University of Poitiers, France.

– PMMA autoradiograph versus X-Ray computed tomography; Bishop Creek granodiorite, USA – A. Mazurier, ERM, France.

– Multi-scale analysis of the porosity in the Callovo-Oxfordian mudstone (Bure, France)

– PMMA applications : Cement and clay materials and interfaces – S. Gaboreau, BRGM, France.

– Chemo-mechanical stress for a porous cement mortar subjected to CO 2 attack – J. Jeong, ESTP,France;

– Description of porous structures adjacent to water conducting fractures : Olkiluoto site, Finland – J. Kuva, University of Jyväskylä, Finland.

– In-situ PMMA impregnations – Marja Siitari-Kauppi, University of Helsinki, Finland.

– Pore space investigation in natural and artificial materials. Potential applications on mining – D. Beaufort, University of Poitiers, France.

– Clôture du workshop POSINAM – A. Meunier, University of Poitiers, France.

– Conclusion :

Retour page d'accueil IC2MP